Klimatsmart spårväg på Nordic Rail!

Kom och besök Stockholms Spårvägars monter på Elmia Nordic Rail, den största järnvägsmässan i Norden!

– Spårväg ligger i tiden, säger Magnus Braxell, vd på Stockholms Spårvägar. Eldrift och minimalt rullmotstånd kombinerat med hög kapacitet, gör spårväg till den mest klimatsmarta lösningen för kollektivtrafik.

Stockholms Spårvägar deltar även på konferensen Elmia Nordic Future Transport Summit. Stefan Aldborg, affärsutvecklare på Stockholms Spårvägar, sitter dessutom med i programrådet för konferensen.

– Vi kan lova ett riktigt bra program säger Stefan Aldborg. En av utmaningarna för satsningarna på spårburen trafik är att hitta rätt kompetens. Vi ger inspirerande exempel på hur arbetsplatser kan locka ungdomar och folk från andra branscher. Stockholms Spårvägar, Infraservice och MUMA är några som medverkar under rubriken Kompetensförsörjning.

Vi syns i monter B03:72/2.

Nordic Rail
Elmia, Jönköping 8-10 oktober 2019
Läs mer här

 

Spårvagnens Dag 2 juni – upplev det rörliga kulturarvet!

Välkommen att fira Spårvagnens Dag 2 juni med oss! Vi har öppet hus i vagnhallen på Djurgården och vår museala trafik rullar hela dagen.

 

Program Alkärrshallen, Falkenbergsgatan 2

12.00 Hallportarna öppnas. Öppet hus i vagnhallen till klockan 16.00. Hobby- och teknikmarknad, filmvisning, föredrag om blivande nya Spårvägsmuseet. Pysselhörna för de minsta med ledning från Barnakademin. De lite större barnen får prova på att köra mikrobussar på hallplanen och får ett fint diplom (Kostnad 20:- som vi skänker vidare till Rädda Barnen).


13.30 Kårsdraget – Spårvägens hedersmusikkår – och baletten Kårsetten, från Stockholms universitet underhåller med sin traditionella försommarshow.
Avslutas med succélåten ”De’ ska va spårvagn”.

Vi bjuder på fika mellan klockan 12.00 och 14.00

 


Museal trafik från kl. 11 på Djurgårdslinjen, Linje 7N.
Fyra spårvagnståg från olika epoker. Åk som i ”Fröken Frimans Krig” eller prova en äkta Lidingövagn på Stockholms gator.

Ordinarie SL-taxa gäller utom i cafévagnen.

 


Veteranbussar från kl. 12 mellan Norrmalmstorg och Skansen.
Hur var det att åka trådbuss på 1950-talet? Upplev det trygga vinandet från trådbussens elmotorer. Eller klättra upp på andra våningen i dubbeldäckaren från 1967. Fri resa med veteranbussarna. På- och avstigning endast vid Norrmalmstorg eller vid Skansen.

 

 

Foto samtliga bilder: Bruse LF Persson.

Mer hållbart resande med spårtrafik

Förtäta staden, satsa mindre på motorvägar och mer på spårburen kollektivtrafik – det är råd från den internationellt välkände professorn Jeffrey Kenworthy till de svenska storstäderna.

I en ny studie om hållbart resande, utförd för K2, jämförs transporter i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Helsingborg med städer i Europa, USA, Kanada, Australien och Asien.

Städerna i Sverige utmärker sig genom att ha en låg befolkningstäthet, högre andel vägar och motorvägar och lägre resande med kollektivtrafik än de undersökta städerna i Europa. Däremot används kollektivtrafiken mer här jämfört med de bilberoende och glest befolkade städerna i USA, Australien och Kanada.

I de svenska städerna har vi lägre utsläpp och färre dödsolyckor än i alla de andra städerna. Men när det gäller hållbart resande finns en hel del kvar att förbättra. I studien förespråkas följande åtgärder:

–  Planera storstäderna så att de blir mindre utspridda och satsa samtidigt på utökad kollektivtrafik, särskilt spårtrafik. Detta gäller även Stockholm som är sammanlänkad av ett nätverk av spårtrafik och bäst på hållbara transporter i Sverige, men som ändå räknas som relativt gles.

– Begränsa utvecklingen av de redan nu omfattande motorvägssystemen i samtliga fem städer.

–  Satsa mer på spårburen stadstrafik i stället för att ha en övertro på busstrafik. Generellt är resandet med spårtrafik tre gånger så högt i europeiska städer, vilket kan vara den avgörande faktorn för det lägre användandet av kollektivtrafik i de svenska storstäderna.

Studien Sustainable Mobility in Swedish Cities A Comparative International Assessment of Urban Transport Indicators in Sweden’s Five Most Populous Urban Regions är utförd för K2, Nationellt kunskapscenter för kollektivtrafik.
Läs hela studien på K2:s webbplats

Professor Jeff Kenworthy är forskare och författare, knuten till Curtin University, Perth, Australia och Frankfurt University of Applied Sciences. Han har studerat hållbar stadsutveckling och transporter i över 30 år.

Fler reser med Spårväg City

Resandet med Spårväg City har ökat kraftigt sedan förlängningen till T-Centralen i september 2018, enligt siffror från SL. Jämfört med perioden då vagnarna vände i Kungsträdgården, har antalet resenärer ökat med i genomsnitt 69 procent. I februari var det nästan dubbelt så många resande som februari förra året.

– Det överträffar alla våra förväntningar, säger Magnus Braxell, vd på Stockholms Spårvägar som driver trafiken.

Statistiken visar också att Spårväg City fångar upp allt fler pendlare i rusningstrafiken.

– Många väljer spårvagn framför buss, säger Magnus Braxell. Spårväg har hög tillgänglighet och det gör den till ett attraktivt val för resenärerna.

Stockholms Spårvägar söker konduktörer till sommar 2019

Ansökningstiden har gått ut.

Vi söker nu ansvarsfulla och serviceinriktade medarbetare till uppdrag som konduktör till våra spårvagnar, under sommarperioden.

Att vara konduktör
Spårvagnskonduktör är ett ansvarsfullt arbete. Vi lägger stor vikt vid säkerhet. Det kan tidvis vara stressigt då vi har hög belastning under sommaren. Eftersom vi kör både på Djurgården och Lidingö möter du många turister som vill besöka sevärdheterna längs linje 7 samt stamresenärer som bor längst Lidingöbanan. Att ge god service till våra trafikanter är en självklarhet för oss och dig!

Den ena situationen är sällan lik den andra vilket ställer krav att du är en lugn, stabil och behjälplig person. Spårvagnarna går 365 dagar om året och nästan hela dygnet, det innebär att jobbet som spårvagnskonduktör är ett schemalagt skiftarbete.

Det är viktigt att du kan jobba olika tider alla veckans dagar.

 

Kvalifikationer
* Du skall vara minst 18 år gammal.
* Gymnasiekompetens med goda kunskaper i svenska och engelska.
* Tidigare erfarenheter i kundbemötande är meriterande.
* Ett drogtest kommer att göras under rekryteringsprocessen Det krävs att man klarar drogtestet utan anmärkningar för att jobba som konduktör.

Om utbildningen
Utbildningen sker på deltid under våren 2019 och arrangeras av AB Stockholms Spårvägar. Utbildningen pågår i ca 10 dagar under en period av ca två månader. Utbildningen avslutas med ett skriftligt prov som du ska klara för att kunna arbeta som konduktör. Utbildningen sker under kvällstid och helger.

Ersättning/arbetsperioden
Du erhåller lön under utbildningen. Efter genomförd utbildning kommer du att arbeta heltid under sommarperioden (juni-augusti) Det kan också finnas möjlighet att arbeta ytterligare under vissa dagar enligt överenskommelse.

Så söker du tjänsten
Ansökan skickas per mail senast den 2019-02-10 till rekrytering@ss.se

Har du frågor om tjänsten som konduktör har du möjlighet att ta kontakt med Anton Polisado (Gruppchef för konduktörer) via mail; anton.polisado@ss.se.

Har du frågor angående rekryteringsprocessen har du möjlighet att ta kontakt med HR-ansvarig Helén Sinani via mail; helen.sinani@ss.se

Stockholms Spårvägar är en operatör inom kollektivtrafiken i Stockholm. På uppdrag av SL kör vi linje 7 till Djurgården och linje 21, Lidingöbanan. Vi bedriver också museal linjetrafik. Stockholms Spårvägar ägs av Svenska Spårvägssällskapets Stockholmsavdelning, Pegroco Invest AB och enskilda medlemmar. Våra lokaler finns i vagnhallen på Djurgården och intill Aga station på Lidingö.